Sök:

Sökresultat:

21 Uppsatser om Damernas Värld - Sida 1 av 2

Kvinnan Àr vacker men mannen Àr tuff : En semiotisk studie om Damernas VÀrlds representation och tilltal av kvinnan och kvinnlighet samt King of Swedens representation och tilltal av mannen och manlighet

I studien undersöks genom semiotisk analys hur livsstilsmagasin representerar och tilltalar kön. Vidare undersöker vi hur livsstilsmagasinet Damernas VÀrld representerar och tilltalar kvinnan och kvinnligheten samt hur livsstilsmagasinet King of Sweden representerar och tilltalar mannen och manligheten. För att genomföra vÄr studie har vi anvÀnt oss av frÄgestÀllningen: Hur representerar och tilltalar Damernas VÀrld kvinnan och kvinnlighet samt hur representerar och tilltalar King of Sweden mannen och manlighet? Vilka skillnader och likheter kan man se i Damernas VÀrlds representation och tilltal av kvinnan och kvinnligheten och King of Swedens representation och tilltal av mannen och manligheten? Kan studien genom att synliggöra kvinnan och kvinnlighetens representation och tilltal i Damernas VÀrld samt mannen manlighetens representation och tilltal i King of Sweden, belysa huruvida könen konstrueras i dessa livsstilsmagasin och i sÄ fall hur?.

Ledarstilar i Sverige och i Finland : En jÀmförelse mellan en svensk och en finsk skola

I studien undersöks genom semiotisk analys hur livsstilsmagasin representerar och tilltalar kön. Vidare undersöker vi hur livsstilsmagasinet Damernas VÀrld representerar och tilltalar kvinnan och kvinnligheten samt hur livsstilsmagasinet King of Sweden representerar och tilltalar mannen och manligheten. För att genomföra vÄr studie har vi anvÀnt oss av frÄgestÀllningen: Hur representerar och tilltalar Damernas VÀrld kvinnan och kvinnlighet samt hur representerar och tilltalar King of Sweden mannen och manlighet? Vilka skillnader och likheter kan man se i Damernas VÀrlds representation och tilltal av kvinnan och kvinnligheten och King of Swedens representation och tilltal av mannen och manligheten? Kan studien genom att synliggöra kvinnan och kvinnlighetens representation och tilltal i Damernas VÀrld samt mannen manlighetens representation och tilltal i King of Sweden, belysa huruvida könen konstrueras i dessa livsstilsmagasin och i sÄ fall hur?.

Var det bÀttre förr? : En undersökning om den svenska modejournalistikens utveckling 1921-2011

Hur har modejournalistiken sett ut och utvecklats sedan 1921 till nutid? Denna uppsats undersöker det genom att analysera artiklar ur Idun och Husmodern frÄn 1921, 1955, samt deras respektive slutnummer ? Idun 1963 och Husmodern 1988. Idun och  Husmodern kan ses som föregÄngare till dagens tidningar med modeinnehÄll och dÀrför görs Àven en jÀmförelse med tvÄ av dagens största modetidningar ? Damernas VÀrld och Femina.Syftet Àr baserat pÄ frÄgorna: Hur mycket utrymme fÄr modejournalistiken? Hur ser texterna ut? Hur Àr texterna skrivna? Hur ser illustrationerna och fotografierna ut? Hur samspelar texten, illustrationer/fotografier och annonser? En kvalitativ text- och bildanalys görs pÄ de utvalda artiklarna. Fyra artiklar per Är och tidning, Idun och Husmodern, frÄn 1921 och 1955, samt en artikel frÄn deras respektive slutÄr analyseras.

Skandalprinsessan, vampen och den flicksöta kvinnan : - En studie i den kvinnliga kÀndisens gestaltning i damtidningar

The intention of this study is to find out how the female celebrity is portrayed in women?s magazines directed at women of different age groups. The magazines that I have chosen to analyse are Frida, Veckorevyn and Damernas VĂ€rld. My aim is to find out what kind of celebrity appears in the magazines in terms of occupation and topics in the articles. Furthermore, the aim is also to determine whether the celebrity is portrayed in a different or similar way depending on the target group.

Tre livsstilsmagasins omslag under 60 Är : En studie om hur Damernas VÀrlds, Feminas och Veckorevyns omslag har utvecklats frÄn 1952 till 2012

Syftet med den ha?r uppsatsen a?r att underso?ka pa? vilket sa?tt omslagens form och inneha?ll fo?r tre olika livsstilsmagasin fo?r kvinnor: Veckorevyn, Damernas Va?rld och Femina, har utvecklats fra?n 1952 fram till 2012. Ett ytterligare delsyfte a?r att kunna diskutera varfo?r utvecklingen sett ut som den gjort. Underso?kningen har genomfo?rts med en kvalitativ ansats genom analyser av 39 olika tidskriftsomslag, samt kompletterande intervjuer med tre grafiska formgivare vid de underso?kta tidskrifterna.

Kapacitetsprofil för svenska dambordtennislandslaget

I föreliggande examensarbete har en kapacitetsprofil tagits fram för det svenska dambordtennislandslaget. Ett testbatteri har tagits fram och resultaten frÄn fystesterna redovisas i studien.Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien var att utveckla och testa en kapacitetsprofil för det svenska dambordtennislandslaget. Ytterliggare ett syfte var att jÀmföra ett urval av resultaten frÄn testerna med de tester som gjordes 2007.FrÄgestÀllningarna som ingick i studien var:Hur ser damernas kapacitetsprofil ut och hur fördelar de sin trÀningstid i dag? Har damernas kapacitetsprofil förÀndrats sedan 2007? Om det har skett nÄgra förÀndringar i delkapaciteter i sÄ fall inom vilka och i vilken omfattning har detta skett? MetodStudien baseras pÄ fystester och enkÀter. Urvalet som ingick i studien var strategiskt och bestod av fyra dambordtennisspelare i Äldrarna 17-26 Är som ingick i landslaget.

Omslagsbilden : En kvantitativ innehÄllsanalys av modemagasins omslag

Utbudet av tidningar Àr idag brett. Inom tidskriftsbranschen konkurrerar magasinen om konsumenternas uppmÀrksamhet i hopp om att konsumenterna ska köpa just deras tidning. En faktor som kan pÄverka dem att konsumera Àr omslagets utseende. För tidningsmakare gÀller det att utforma ett attraktivt omslag vad gÀller bild, fÀrg och textpuffar. Omslagets utseendet Àr av stor betydelse för lösnummerförsÀljningen, vilken i sin tur utgör en stor del av tidningsupplagan.Syftet med undersökningen Àr att undersöka utseendet pÄ fyra modemagasins omslag.

Modejournalistik : En studie av dagens modejournalistik och dess förhÄllande till Spelreglerna för press- och yrkesetik.

Studiens huvudsakliga frÄgestÀllning Àr hur dagens modejournalistik förhÄller sig till Journalistförbundets spelregler för press- och yrkesetik.En kvalitativ innehÄllsanalys har genomförts pÄ 12 nummer av de tre modetidningarna Damernas VÀrld, ELLE och Femina frÄn Är 2010. Samt alla modeartiklar frÄn dagstidningarna Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet frÄn 2010. För att se en utveckling av modejournalistiken har vi i samband med litteratur som redogör för 1900-talets kvinnotidningar, gÄtt igenom kvinnotidningarna Idun och Husmodern frÄn Är 1925 för att fÄ ett historiskt perspektiv för modejournalistikens start. Vi har ocksÄ gjort ett nedslag Är 1988 dÀr vi har granskat de tre modetidningarna Damernas VÀrld, ELLE och Femina för att fÄ en överblick av modejournalistiken det Äret. För vÄr överblick av 1988 Ärs tidningar valde vi 12 nummer av de valda modetidningarna.

Barbröstade grabbar, med fÀrgat hÄr och litervis med öl : En analys av Aftonbladets skildring av herr- och damfotboll i Herr-VM 2006 och Dam-VM 2007

I den hÀr uppsatsen har jag undersökt hur mÀn och kvinnor framstÀlls i bild och text i Aftonbladets rapportering frÄn herrarnas fotbolls-VM i Tyskland 2006 och damernas fotbolls-VM i Kina 2007. Mitt syfte var att titta pÄ hur konstrueringen av en nationell diskurs skiljer sig Ät i texterna om dam- och herrfotboll, om det finns nÄgon tydlig manlig och kvinnlig diskurs pÄ bilderna, samt hur vÀl min undersökning stÀmmer in pÄ beprövade genusteorier.För att kunna besvara mitt syfte anvÀnde jag mig av teorier om nationalism och genus. Som metodverktyg anvÀnde jag mig av kritisk diskursanalys samt semiotisk bildanalys.Det jag kom fram till i undersökningen var att den nationsuppbyggande processen var vÀldigt vanlig i de krönikor jag studerade frÄn herr-VM 2006 men knappt nÀrvarande i krönikorna frÄn dam-VM 2007. Journalisterna vÀver; i krönikorna frÄn herrarnas VM-slutspel, in lÀsarna i en förestÀlld nationell gemenskap. En gemenskap som reifieras genom betoningen av nationen som en kulturell gemenskap, med gemenskapsbildande traditioner, kulturella symboler, förenande metaforer samt en kategorisering av ett ?vi? i förhÄllande till ?dom andra?.

Varannan damernas : Könskvotering i svenska bolagsstyrelser?

Antalet sociala företag har ökat pÄ senare Är och att som företag kombinera en inkomstdrivande verksamhet med huvudsyftet att angripa ett samhÀllsproblem har dÀrmed blivit en allt vanligare företeelse. Med utgÄngspunkt ur tidigare forskning presenteras i denna uppsats en analysmodell som har för avsikt att beskriva den process som en social entreprenör genomgÄr dÄ denne identifierar en möjlighet till socialt entreprenörskap. Denna modell beskriver identifierandeprocessen i tre faser; Före identifierandet, Identifierande samt UtvÀrdering av en möjlighet till socialt entreprenörskap. De empiriska resultaten frÄn de intervjuer som genomförts med sex sociala entreprenörer visar att analysmodellen pÄ ett övergripande sÀtt beskriver identifierandeprocessen. Analysen visar Àven att marknaden, som tidigare inte diskuterats i stor utstrÀckning inom forskningslitteratur, kan utgöra en avgörande kÀlla för den sociala entreprenörens identifierande av en möjlighet till socialt entreprenörskap..

Varannan Damernas : En jÀmförande analys av Socialdemokraternas och Moderaternas jÀmstÀlldhetspolitik

Uppsatsen syfte Àr att undersöka och analysera det jÀmstÀlldhetspolitiska fÀlt som Moderaterna och Socialdemokraterna presenterar pÄ deras respektive hemsidor. Genom att ta hjÀlp av metoden idé och ideologianalys samt partiernas ideologi Àmnar arbetet generera en klargörande bild av partiernas jÀmstÀlldhetspolitik samt klargöra möjliga intentioner bakom deras politiska stÀllningstaganden i frÄgan. Varför jag valt att analysera informationen som finns pÄ respektive partis hemsidor Àr eftersom just den informationskÀllan nÀr ut och anvÀnds av mÄnga osÀkra vÀljare. Jag har sett det intressant att se hur partierna visar upp sin bild av vad jÀmstÀlldhet Àr och hur man ska jobba för den.Genom min analys har jag delat in och skapat följande rubriker: Individen i centrum, SamhÀllet i centrum, Feminism, JÀmstÀlldhet ? start och mÄl, Vi Àr bÀst i vÀrlden, Hemmet och privatlivet, Arbete och NÀringslivet, Politiken, SamstÀmmighet och skiljelinjer bland partierna och till sist Kritik mot varandra..

Att konsumera kvinnlighet : representation och identifikation i damernas vÀrld

Uppsatsen behandlar ur ett genusperspektiv konsumtionens delaktighet i individens identitetsskapande, dÀr fokus ligger pÄ att pÄvisa hur begreppet kvinnlighet till stor del konstitueras utifrÄn en definition given av konsumtionssamhÀllet. Med Norman Faircloughs kritiska diskursanalys som verktyg görs en tematisk analys av diskurser gÀllande kvinnors kropp, stilskapande och sexualitet i ett material bestÄende av konsumtionsrelaterade mode- och skönhetsartiklar som hÀmtas frÄn fyra svenska kvinnotidningar som riktar sig till skilda Äldersgrupper; julia, Silikon, amelia och tara. HÀr tydliggörs hur man, nÀr man talar om kvinnan i materialet, hela tiden Àr positionerad inom en konsumtionsdiskurs sÄvÀl verbalt som visuellt. Studien syftar Àven till att sÀtta detta kommersiella kvinnoideal i relation till diskussioner om genus som lyfts fram av den postmoderna feminismen samt ur ett vidare perspektiv peka pÄ konsekvenser som tidningarnas representationer har pÄ kvinnors vardag, dÄ studien pÄvisar deras medverkan i reproduktionen av en patriarkal och ojÀmlik samhÀllsordning. Avslutningsvis diskuteras konsumtionssamhÀllets objektiva stÀllning samt konsumismens betydelse för den moderna kvinnorollen historiskt och nutida sett..

Varannan damernas? : En analys av tre lÀroböcker utifrÄn genus- och jÀmstÀlldhetsperspektiv

Studiens syfte var att undersöka rektorers uppfattningar om skriftliga omdömen samt hur de tar ansvar för arbetet med dessa. Syftet var ocksÄ att studera hur de omdömen som lÀrare skriver ser ut i praktiken avseende innehÄll, för att se hur omdömena överensstÀmmer med rektorernas uppfattningar.I detta arbete har vÄr utgÄngspunkt varit de skrivningar i lÀroplanen (Lpo 94) och de allmÀnna rÄden (Skolverket, 2008) som uttrycker nÄgot om rektors ansvar samt elevers lÀrande- och kunskapsutveckling. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor har vi intervjuat tio rektorer som tillsammans representerar grundskolans alla stadier samt studerat innehÄllet i 1245 skriftliga omdömen. Studien genomfördes i en mellanstor svensk kommun.Resultatet visar att rektorerna i huvudsak Àr positiva till skriftliga omdömen men att de Àr kritiska till det stöd de fÄtt för implementering. Ett skÀl till att rektorerna Àr positiva Àr de pedagogiska diskussioner som reformen medfört.

Riktiga mÀn Àter kött och kvinnor Àter inte alls : En kvalitativ bildanalys av omslagen pÄ sex olika livsstilsmagasin för mÀn respektive kvinnor.

This study was a qualitative analysis of the covers of six lifestyle magazines, three addressed to women and three addressed to men. We have studied the cover photographs, the teasers and their relations. The purpose of this study was to answer the questions: According to the magazines, what are male interests and what are typical female interests? Who is the ideal man and who is the ideal woman? Is there a certain way you need to look to be able to be on a magazine cover? And how often do the magazines encourage you to consume? The study was based on thirty covers, five from each magazine. The Swedish magazines are VeckoRevyn, Amelia, Damernas VÀrld, King of Sweden, Café and the American version of GQ. We?ve used semiotics and rhetorical methods to analyze the material.

Folkhemmets husmoder i en strid för yrkesarbete och jÀmstÀlldhet : Kvinnans förÀndrade roll i samhÀllet under 1950- och 1960-talets första hÀlft i tidningen Damernas VÀrld

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur allmÀnheten fick sin första bild avHIV/AIDS frÄn massmedia. Jag valde dÀrför att undersöka hur Dagens Nyheter ochAftonbladet rapporterade om HIV/AIDS under senare delen av 1980 ? talet. I minundersökning sker en analys av hur tidningarna granskade makthavarna i sin rapportering avHIV/AIDS, hur tidningarna gav de mindre grupperna i samhÀllet en röst i sin rapportering avHIV/AIDS och hur tidningarna lugnande men samtidigt varnande sina lÀsare i sittrapporterande om HIV/AIDS för att sedan jÀmföra resultatet mellan de tvÄ tidningarna. Jagvalde Àven att undersöka hur rapporteringen i de tidigare nÀmnda omrÄdena skiljde sig mellanÄren 1986 och 1988.

1 NĂ€sta sida ->